Gliwice


Gliwice. Parti fra torvet

Afstande i km

72 km sø, 25 km nø, 103 km nø, 41 km nø, 47 km s, 38 km sø, 39 km nv, 11 km s, 111 km sø, 53 km n, 23 km sø, 43 km sø, 73 km nv, 54 km sø, 25 km nø, 52 km sø, 47 km sv, 22 km ø, 28 km sv, 39 km ø, 40 km ø, 40 km nv, 21 km ø, 23 km nø, 32 km sø, 10 km ø, 35 km s

Indbyggertal

204.800 (2002)

Beliggenhed og historie

Gliwice er en historisk by, der er beliggende i den vestlige del af det øvreschlesiske industriområde. Gennem byen løber floden Kłodnica, der sammen med Gliwice-kanalen forbinder byen med den store flod Odra mod vest. Det tæt bebyggede industri- og byområde, kaldet Katowice-området , ligger således umiddelbart øst for Gliwice. Vest for byen strækker sig et stort skovområde, Lasy Raciborskie.
Gliwice er kendt for en dynamisk udvikling både på det erhvervsmæssige og det kulturelle område. Gliwice spiller en væsentlig rolle som et videnskabeligt og uddannelsesmæssigt center i Øvre Schlesien. Her findes skoler på alle uddannelsestrin samt adskillige videnskabelige institutter. En stor del af de akademisk uddannede lærerkræfter er ansat ved Schlesiens Polytekniske Læreanstalt. Unge mennesker, der udgør over halvdelen af byens befolkning, har adgang til et bredt spektrum af uddannelsesmæssige tilbud. Personer med en højere uddannelse udgør en relativt høj procentdel af byens befolkning.


Fra Gliwice’s travle centrum: ul. Zwycięstwa, set mod nordøst

Gliwice eksisterede som by allerede i det 13.årh. Byen nævnes første gang i kilderne i 1276; på dette tidspunkt lå Gliwice inden for Polens grænser. Fra 1312 var byen hovedstad i et fyrstendømme. Gennem længere perioder i middelalderen var Gliwice-området underlagt den tjekkiske krone. I 1431 blev byen omgivet af mure, der dannede en anden forsvarslinie, idet de supplerede de hundrede år gamle volde og voldgrave. I 1742 blev Gliwice en del af Preussen og fik det tyske navn Gleiwitz. Udviklingen til en større by tog fart i slutningen af det 18.årh. med bygningen af et stort metalværk. I 1845 åbnedes jernbanelinien fra Wrocław til Gliwice. I 1895 begyndte elektriske sporvogne med træk på alle fire aksler – som de første i Europa – at køre i Gliwice. Kulminen “Gliwice” påbegyndte driften i 1912. Byen Gliwice blev tilkendt Tyskland i 1921 som følge af en foregående folkeafstemning – til trods for en polsk sejr ved kommunalvalget 2 år tidligere. Bygningen af den moderne Gliwice-kanal afsluttedes i 1938. Den 31.august 1939 stod Hitler-tilhængere bag et angreb på den tyske radiostation i Gliwice; denne såkaldte Gliwice-provokation blev brugt som anledning til det tyske angreb, der startede den 2.verdenskrig. Den 24.januar 1945 blev Gliwice igen polsk. Også i 1945 blev byen sæde for Schlesiens Polytekniske Læreanstalt. Den 27.juni 1990 – efter systemskiftet – afholdtes de første frie valg til byrådet. I oktober 1998 indviedes bilfabrikken Opel Polska i Gliwice, der repræsenterede den største udenlandske investering i Polen.

Gliwice har direkte forbindelse vestpå til Tyskland via den store hovedvej/motorvej A4 (E40), der går syd om Strzelce Opolskie, Opole, Wrocław, Legnica og videre til grænsen. østpå går motorvejen E40 gennem Katowice-området og videre til Kraków.

Turistattraktioner

Gliwice adskiller sig betydeligt fra de andre byer i Øvre Schlesien, bl.a. præges byen af frodige, grønne områder i form af gamle parker og store villakvarterer.

Den gamle Bys torv.
Torvet omgives af borgerhuse fra det 18. og 19.årh., forsynet med buegange. Midt på torvet står rådhuset.

Rådhuset.
Rådhuset blev opført som sæde for byens myndigheder i slutningen af det 13.årh. Den nuværende bygning stammer dog fra det 15.årh. I kælderen findes murrester, der stammer fra det tidligere rådhus. Bygningen blev renoveret i 1980’erne.


Rådhuset på torvet

Bymuren.
Man kan stadig se rester af den middelalderlige bymur, der ved sin opførelse var 1125 m lang, ca. 9 m høj og 1-1½ m bred. Muren var forsynet med 29 fæstningstårne og 2 porte (Brama Bytomska og Brama Raciborska).
På luftfotos af Gliwice ses den gamle by tydeligt som et ellipseformet område, afgrænset af de huse, der lå/ligger langs den oprindelige bymur.

Borgen (Zamek Piastowski).
Borgen i Gliwice blev bygget i middelalderen i forbindelse med opførelsen af de øvrige forsvarsværker omkring byen. Bygningen fungerede bl.a. som byens arsenal. I det 17. og 19.årh. blev borgen flere gange ombygget. Bygningen er nu museum.


Den tidligere borg i Gliwice, nu museum

Willa Caro / Bymuseet.
Bygningen, der blev opført i 2.halvdel af det 19.årh. i neorenæssancestil som privatbolig for en fremtrædende industrimand, rummer nu Bymuseet, der blev skabt i 1905 af Det Øvreschlesiske Selskab for Museumsvenner i Gliwice.

Sankt Peter og Pauls Katedral .
Kirken, der er opført i 1886-1900, et ét af de smukkeste eksempler på neogotisk kirkekunst i Schlesien. I kirken findes et orgel fra firmaet Rieger, det bedste i sin art i Øvre Schlesien. Katedralen er derfor ramme om mange orgelkoncerter i løbet af året.

Alle Helgenskirken (Kościół Wszystkich Świętych) .
Det tilhørende kirkesogn blev grundlagt ved midten af det 13.årh., men man ved ikke, hvordan den første kirke har set ud. Den nuværende treskibede bygning blev opført i det 15.årh.; slanke ottekantede søjler adskiller skibene. Under kirken har man afdækket rester af gotiske mure og spidsbuede portaler, der vidner om bygningens middelalderlige oprindelse.


Alle Helgenskirke

Radiostationen.
Gliwice har sit eget “Eiffeltårn”, nemlig radiostationens tårn. Til radiostationen knytter sig mindet om en tragisk hændelse i 1939 (se ovenfor under historie). Tårnet er et ingeniørarbejde i verdensklasse. Byggematerialet er lærketræ; bjælkerne er samlet med messingskruer; der er ikke anvendt et eneste jernsøm. Tårnets højde er 110 m; fundamentet er 20 × 20 m. Efter krigen og indtil 1956 blev tårnet anvendt som sendemast for Radio Katowice. Senere er det bl.a. blevet anvendt som antennemast til mobiltelefoni.

Neptun-springvandet
Nær rådhuset, i den vestlige del af torvet, findes et karakteristisk springvand med en skulptur af havguden Neptun, der sidder på en delfin. Springvandet blev indviet i 1794 for at markere og fejre, at byen via kanalbyggeri havde fået forbindelse til havet, nemlig via floden Odra til Østersøen. Kunstneren var Johannes Nitsche, en i sin tid kendt billedhugger fra Opava.


Neptun-skulpturen på torvet i den gamle bydel

Omegnen

Mod øst ligger Zabrze, Bytom og de mange andre byer i Katowice-området .
Skove:
Få kilometer vest for byen strækker sig det store skovområde, Lasy Raciborskie, der mod nordvest afgrænses af Kędzierzyn-Koźle, mod sydvest af Racibórz, mod sydøst af Rybnik og mod nordøst af Gliwice.
Søer:
Umiddelbart nordvest for byen ligger 3 kunstige søer (vandreservoirer): Dzierżno Duże, Dzierżno Małe og Pławniowice.
Træarkitektur:
I omegnen kan man se adskillige eksempler på træbyggede, schlesiske kirker.

Indkvartering og Spisesteder

Booking.com

Gliwice. Miejski Serwis Internetowy – på polsk, engelsk, tysk, fransk, russisk. – Her også praktiske oplysninger for turister

Andre internetsider og kilder

Gliwice. Miejski Serwis Internetowy – på polsk, engelsk, tysk, fransk, russisk.

Kort
Gliwice
Rating
Dette sted er særlig interessant:
Godt Skal bare opleves

Søg efter overnatning
Booking.com
Søg


This page is also available in English. Denne side og indhold er (c) Copyright 2018- www.spangshus.dk. Baseret på Inviator software af ISCA Software