Mielec


Statens Musikskoles bygning i Mielec. – Photo by: Kroton, Polska Mielec PSM, CC BY-SA 3.0

Afstande i km

Połaniec
51 km nv,
Ropczyce
36 km sø,
Dąbrowa Tarnowska
42 km sv,
Sędziszów Małopolski
40 km sø,
Nowa Dęba
41 km nø,
Staszów
71 km nv, 26 km nø, 71 km nv, 34 km s, 85 km v, 112 km nv, 26 km sø, 58 km sø, 53 km nø, 41 km nø, 51 km sv

Indbyggertal

61.653 (2011)

Beliggenhed og historie

Mielec ligger i det nordvestlige Podkarpacie ved floden Wisłoka, en højre biflod til Wisła.
Siden 1938 har Mielec været et vigtigt industrielt og kulturelt centrum i det sydøstlige Polen. I løbet af 60 år voksede indbyggetallet til det 6-dobbelte og byens areal til det 7-dobbelte. 2 industrigrene har haft en særlig indflydelse på byens udvikling, nemlig flyindustri og bilindustri. Med netop fremstillingen af fly og biler er navnet Mielec stadigt nært forbundet. Specielt fra 1990’erne er hertil kommet mange andre industrier: møbler, byggeri, levnedsmidler, medicin m.fl.

Den første omtale af en lokalitet ved navn Mielec skete i en pavelig bulle fra året 1229.
I 1457 gav kong Kazimierz Jagiellończyk tilladelse til grundlæggelse af byen Mielec. Slægten Mielecki var byens ejere indtil slægten uddøde i 1771. Under slægtens styre skete der en betydelig udvikling af håndværksfagene i byen. Det ældste håndværk var smedehåndværket, de følgende håndværkere, der organiserede sig i laug, var skræddere, skomagere, pottemagere, klædemagere og vævere. De følgende ejere af byen var bl.a. slægterne Ossoliński og Suchorzewski. Byens sidste private ejer var familien Oborski fra 1891.
I 1853 blev Mielec administrationsby i et distrikt (powiat). I begyndelsen af det 20.årh. blev det centrale torv omgivet af en række stenbyggede huse; ligeledes opførtes en retsbygning i 1902 og et gymnasium i 1912; desuden fik distriktsrådet en ny bygning. 1.verdenskrig medførte væsentlige ødelæggelser i Mielec. I mellemkrigstiden blev der bygget flere brolagte gader; der blev også opført adskillige håndværks- og handelsvirksomheder, ligesom et privat elektricitetsværk blev bygget.
I 1934 blev Mielec-regionen ramt af den hidtil største oversvømmelse, hvor over 11.000 gårde blev ødelagt.
Indenfor rammerne af udviklingen af den Centrale Industriregion opstod i 1936 Statens Flyfabrik i Mielec, hvor man påbegyndte bygningen af bombeflyet PZL P-37 “Łoś”. Opbygningen af fabrikken medførte en udvikling af infrastrukturen, idet der måtte bygges nye boligblokke, der kunne rumme arbejderne samt huse til det ledende personale.
Da 2.verdenskrig brød ud kom fabrikken på tyske hænder. Mellem 1939 og 1944 producerede fabrikken i Mielec haleplaner til tyske bombefly.
I 1942 blev alle jøder i byen sammen med mange andre indbyggere deporteret til den tyske udryddelseslejr Sobibór, hvor langt de fleste blev myrdet.
Efter krigen genskabtes flyfabrikken PZL, og den blev grundlaget for en vækst i antallet af arbejdspladser i området og for en genoplivelse af det økonomiske liv i byen. I Mielec byggedes over 16 tusinde flyvemaskiner af forskellige typer og til forskellige formål – dels af egen konstruktion, dels bygning på licens. De fly, der eksporteredes, blev primært solgt til Sovjetunionen.


Påskriften på et fly af typen Antonov An-2, bygget i Mielec for det sovjetiske firma Antonov, byder “Velkommen til Mielec” ved indkørslen til byen. – Photo by: No machine-readable author provided. C41n assumed (based on copyright claims)., Antonov An-2 Mielec-samolot-mielecwita, CC BY-SA 3.0

Vigtigt for byens udvikling og ikke mindst for byens ansigt udadtil var sportscenteret, herunder især byens fodboldhold, der opnåede mange successer både indenlands og udenlands.
Der byggedes flere boligområder, administrationsbygninger og veje i byen og omegnen. I 1995 oprettedes det Særlige økonomiske Område EURO-PARK MIELEC.
I 2007 købte virksomheden Sikorsky Aircraft Corporation fabrikken PZL Mielec af den polske stat med henblik på fremstilling af helikoptere. Således kom flyfabrikken i Mielec til at deltage i bygningen af “Black Hawk”, en af de bedste helikoptere nogensinde fremstillet.

En af de kendteste polske sportsfolk i nyere tid, fodboldspilleren Grzegorz Lato (f. 1950), spillede i de fleste år af sin karriere for fodboldklubben Stal Mielec; desuden var han i de senere år træner for den samme klub i flere perioder.

Turistattraktioner

Seværdigheder i udvalg:

Oborski-slægtens slotskompleks
fra det 17.årh. ved ul.1.Maja nr. 73 sammen med parken fra første halvdel af det 19.årh.

Gardulski-palæet
fra det 18.årh. med en park og rester af jordbefæstninger.

Sankt Matthæus Basilika
fra 1526 med et tårn fra det 18.årh. Kirkens indre er i senbarokstil.

Bystyrets bygning
fra 1909 – den nuværende Statens Musikskole.

Flyvepladsen
I den nordlige del af byen findes flyvepladsen, der hovedsagelig bruges af flyfabrikken som intern flyveplads samt af Aeroklub Mielecki som sportsflyveplads.

Borgen i Mielec
fra det 15.årh. – er ikke længere eksisterende, den blev i 1655 grundigt ødelagt af svenske tropper.

Omegnen

Floden Wisłoka kommer fra sydlig retning, passerer byens vestlige udkant, hvorefter den har sit udløb i den store flod Wisła ca. 20 km mod nord.
Øst for byen strækker sig et skovdækket areal, der er den sydlige del af skovområdet Puszcza Sandomierska. Der er flere naturreservater i distriktet,

Indkvartering

Booking.com

Andre internetsider og kilder

Mielec (Bykommunens side) – på polsk, engelsk, tysk og fransk.

Powiat Mielecki (Mielec Distrikts side)

Kort
Mielec
Rating
Dette sted er særlig interessant:
Godt Skal bare opleves

Søg efter overnatning
Booking.com
Søg


This page is also available in English. Denne side og indhold er (c) Copyright 2018- www.spangshus.dk. Baseret på Inviator software af ISCA Software