Prospekt af byen Koźle fra 1.halvdel af 1700-tallet. – By: Friedriech Bernhard Werner, Koźle, marked as public domain, more details on Wikimedia Commons
64.000 (2011)
Kędzierzyn-Koźle ligger i den østlige del af Opole Amt, ved floden Odra.
I dag (siden 1975) er Kędzierzyn-Koźle en administrativ enhed af byerne Koźle, Kędzierzyn, Kłodnica og Sławięcice. Koźle ligger på vestsiden af Odra, mens Kędzierzyn og de øvrige bydele ligger øst for floden. Som byvåben for det forenede bysamfund – i dag en moderne industriby – anvendes byen Koźle’s middelalderlige våben, der fremstiller 3 gedehoveder (“Koźlę” betyder “gedekid”).
Den nærmeste lufthavn er ved Katowice i en afstand af 70 km.
Den nærmeste grænseovergang til Tjekkiet er ved Pietrowice Głubczyckie i en afstand af 55 km.
Der er ca. 18 km mod nord til den vest-østgående motorvej A4.
Hovedvej nr. 40 fra vest (fra Głuchołazy og Prudnik) passerer gennem Koźle, føres på en bro over Odra og fortsætter videre gennem Kędzierzyn i retning af Katowice-området.
Bysamfundets historie er først og fremmest forbundet med byen Koźle’s udvikling og skæbne. Stedet omtaltes første gang i 1108, da den polske fyrste Bolesław Krzywousty’s riddere forsvarede befæstningen ved Koźle mod angreb fra moravierne. Byen fik sandsynligvis købstadrettigheder i 1281. Samtidig udvikledes bysamfundene på østsiden af Odra, først Sławięcice, der iøvrigt også fik købstadrettigheder på et tidspunkt i det 13.årh. Man finder også i det 13.årh. omtale af lokaliteterne Kędzierzyn og Kłodnica. I 1281 blev den nuværende bys område en del af fyrstendømmet Koźle-Bytom, der kort tid senere blev et len under den tjekkiske konge, og kom som sådant i 1526 under Østrig. I 1741 blev området erobret af den preussiske hær. Fra 1743 begyndte den preussiske administration at udbygge fæstningen i Koźle, der var anlagt af østrigerne. Byernes gunstige beliggenhed forbedredes yderligere ved anlæggelsen af Kłodnica-kanalen (1792-1812). Begyndelsen af det 19.årh.bragte byen Koźle en del ødelæggelser i forbindelse med belejringen under den fransk-preussiske krig i 1807. Trods betydelige tab modstod fæstningen belejringen.
I 1845 åbnedes jernbanelinien mellem Opole og Gliwice. Herefter begyndte Kędzierzyn’s betydning at vokse p.g.a. jernbanestationen, der lå her. Efter nedlæggelsen af fæstningen i Koźle i 1873 fik den erhvervsmæssige udvikling i denne by et skub fremad. Mellem 1891 og 1908 anlagdes havnen i Koźle samt flere industrivirksomheder.
I årene 1935-39 byggedes Gliwice-kanalen som en udbygning af den gamle Kłodnica-kanal. Kanalen har en længde af 40 km og en niveauforskel på 43 m. For at overvinde denne forskel reguleres sejladsen af 6 sluser.
Efter befrielsen ved slutningen af 2.verdenskrig blev bystyret overtaget af polske myndigheder mellem marts og april 1945. De ødelagte tyske kemiske fabrikker blev erstattet af tilsvarende polske og suppleret med flere virksomheder. Byen Kędzierzyn fik købstadrettigheder i 1951, Kłodnica og Sławięcice i 1973.
Sankt Katarinas Kirke. – Photo by: I, Pimke, Kościół pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Kędzierzynie-Koźlu1, CC BY-SA 3.0
Seværdigheder i udvalg:
Borgen
Resterne af borgen i Koźle. De er beliggende i den sydvestlige del af den gamle by på en mindre, kunstig forhøjning. Borgen blev opført ved overgangen mellem det 13. og 14.årh. Dele af murværket og et fæstningstårn er bevaret; desuden er andre dele rekonstrueret.
Fæstningen
- i Koźle er oprindeligt opført i det 18.årh. af østrigerne, siden udbygget af preusserne. Væsentlige dele er bevaret, især befæstningen på Odra’s venstre flodbred. Volden og voldgraven er bevaret til i dag men nu som en park /grønt område i byen.
Kłodnica-kanalen
Den gamle Kłodnica-kanal, bygget mellem 1792 og 1812, en en af de ældste sejlbare kanaler i Europa. Afsnittet gennem Kędzierzyn-Koźle hører til de bedste bevarede.
Slots- og Parkanlægget i Sławięcice
Sankt Zygmunt og Sankt Jadwiga-kirken i Koźle
- nævnt i 1295, udbygget i det 15.årh. Det er en treskibet kirke i gotisk stil.
Havneanlægget i Koźle
- bygget i etaper i årene 1891-1908. Havnen omfatter tre bassiner. Dele af anlægget og udstyret er bevaret uændret til i dag. En interessant bygning er Havnefogedens Hus.
Koźle-slusen
- udbygget i 1830 med oprindelige elementer fra 1812. Renoveret efter oversvømmelsen i 1997.
KZ-lejren i Sławięcice
Lejren var en filial af Auschwitz (Oświęcim). Bevaret er krematoriebygningen.
Byen Kędzierzyn-Koźle’s byvåben. – Photo by: Poznaniak, POL Kędzierzyn Koźle COA, CC BY-SA 2.5
Området er præget af Odra-floddalen; mod øst og sydøst strækker sig det store skovområde Lasy Raciborskie (Racibórz-skoven).
Længere mod øst betegner byen Gliwice begyndelsen på Katowice-området .
Netop mellem de to bydele (Koźle og Kędzierzyn) har floden Kłodnica sit udløb i Odra.
Ca. 3 km længere nordpå løber Gliwice-kanalen ud i Odra. Kanalen er åben for sejlads i hele sin længde mellem marts og december.
Biały Ług ved Kędzierzyn-Koźle. – Photo by: Lukasz Szmigiel on Unsplash
Kędzierzyn-Koźle (på polsk og engelsk). Her også praktiske informationer for turister.
Kędzierzyn-Koźle (på polsk og engelsk)
This page is also available in English. Denne side og indhold er (c) Copyright 2018- www.spangshus.dk. Baseret på Inviator software af ISCA Software