- spangshus online - Turist i Polen Regioner og byer Pommern
Słupsk
(Kortfattet udgave)


Słupsk. Sporvognen på Nowobramska-gaden. I baggrunden byporten Nowa Brama (Nye Port)


Afstande i km: Sławno 27 sv, Darłowo 46 v, Lębork 52 nø, Gdańsk 120 sø, Bytów 54 sø.
Indbyggertal: 95.882 (2011)

Beliggenhed og historie:

Słupsk ligger i det Pommerske Amt, 18 km fra Østersøens kyst.
Byen gennemstrømmes af floden Słupia, der munder ud i Østersøen ved Ustka.

I de historiske kilder omtaltes Slupsk for første gang i 1015. Man mener, at byen fik købstadrettigheder i 1265. I en kort periode i 1300-tallet tilhørte byen Korsridderordenen. Fra det 14. til det 16.årh. var Słupsk medlem af Hanseforbundet. Via byens havn i Ustka havde Słupsk kontakter til alle landene ved Østersøen. Byen havde ret til at præge egen mønt, nemlig Słupsk-denaren. I 1507 påbegyndtes opførelsen af en borg, der stadig kan ses i dag. I marts 1945 blev byen indtaget af russerne, der afbrændte store dele af den gamle by.


Turistattraktioner:

Rådhuset
fra 1901 er i neogotisk stil. Der er adgang til rådhustårnet.


Rådhuset i Słupsk

Borgen
Byggeriet påbegyndt i 1507. Mellem 1580 og 1587 ombygget i renæssancestil. Hovedbygningen rummer nu Museet for det Centrale Pommern.

Borgmøllen
var oprindeligt en vandmølle fra det 14.årh. Senere blev den brugt som pakhus. I dag rummer bygningen udstillinger fra den etnografiske afdeling af Museet for det Centrale Pommern samt Ravgalleriet.

Mølleporten
Denne byport er en del af byens gamle befæstning. Den er bygget i det 14.årh. i gotisk stil.

Nye Port
Portbygningen er fra det 14.årh., i gotisk stil. Her var tidligere bl.a. fængsel, museum og et militært værksted. I dag er der et kunstgalleri i bygningen. Indtil 1959 passerede sporvogne gennem portåbningen.

Heksetårnet (Baszta Czarownic)
- et led i byens middelalderlige befæstning. Tårnet var i gamle dage fængsel for kvinder, der var anklaget for trolddom. Siden 1976 rummer tårnet et kunstgalleri: Galeria Baszta Czarownic.

Bymuren
Bymuren ved Władysław Jagiełło-gaden blev opført i årene 1348-1385. Murstenene i muren er opsat i såkaldt vendisk skifte. Muren bliver smallere opefter; tykkelsen er op til 1 meter. De højeste af de bevarede dele af muren er 6,5 m. Murtårne var placeret med en afstand på 15-30 m.

Sporvognen
På Nowobramska-gaden, lige foran Nye Port (Nowa Brama) står en sporvogn som et minde om tidligere tiders Słupsk. I forbindelse med en renovering af gaden blev der forberedt en plads til vognen - inklusive skinner. Der blev brugt sporvogne i bytrafikken mellem 1910 og 1959, og det var et meget populært transportmiddel. I sommersæsonen er der i vognen indrettet en afdeling af turistkontoret.

Maria-kirken
Kirken er treskibet, i gotisk stil; den er bygget i 2.halvdel af det 14.årh. Udbygget i år 1500.


Kościół Mariacki (Maria-kirken) i Słupsk

Kommunebiblioteket
Biblioteket er indrettet i en tidligere klosterkirke, Sankt Nikolajs Kirke. Kirken blev opført i gotisk stil i det 14.årh., men blev stærkt beskadiget under 2.verdenskrig; genopført i 1963-1971, senere ombygget og indrettet til biblioteksformål.


Omegnen:

Ustka
Byen Ustka ligger ved Østersøen, ved floden Słupia's udløb, 18 km fra Słupsk. Der er ca. 16.000 indbyggere. Det er først og fremmest en havneby, men også en kurby og badested. Kommunerne Ustka og Słupsk har i dette århundrede indgået en formel samarbejdsaftale; men der har helt siden middelalderen, hvor Ustka var Słupsk' havneby, været tætte forbindelser mellem de to byer.


Indkvartering:

Wasza reklama
Deres reklame


Andre sider om Słupsk:

Słupsk


Retur til: Pommern

Copyright © 1997 Spangshus