spangshus online Turist i Polen Dine rejseindtryk fra Polen

Dine rejseindtryk fra Polen

Ferie i Polen juli 2004
Ophold i feriehus i Maków Podhalański

Vi havde aldrig tænkt på, at vi kunne tage til Polen på ferie, men ved et tilfælde opdagede vi, at vi kunne leje et flot hus (via Internettet) i det sydlige Polen. Og lad os slå fast med det samme, det har været en af vores helt store ferieoplevelser!
Vi var ni personer fra to familier (fra 13 år til 73 år), der meget spændte drog af sted mod Polen, da ingen af os, undtagen mormor, havde været der før, men vi havde hørt nogle "røverhistorier" om polakkerne, hvilket alt sammen blev gjort til skamme.
Vi kørte gennem Tyskland via Kiel – Berlin og Frankfurt (Oder) ind i Polen. Vi kørte hjemmefra ved 10 tiden og tjekkede ind på motel Marco i Torzym omkring klokken 19.00. (anbefalelsesværdigt til enkeltovernatninger – oplysninger om motellet findes på www.spangshus.dk). Værten er utroligt smilende og imødekommende, og de serverer god og billig mad. Selve opholdet på motellet, som vi også valgte som overnatningssted på tilbagevejen, er meget billig. Man skal dog huske at have zloty med, da der ikke er mulighed for at betale med Visa på motellet.
I det hele taget er det en god idé med en overnatning, da det er næsten umuligt at holde til at køre ud i et stræk på grund af vejforholdene i Polen. Man skal regne med 8 timers kørsel hver dag (godt 800 km i Danmark og Tyskland og ca. 550 km i Polen). Næste morgen fortsatte vi mod Makow via Legnica og Katowice, og nåede frem til huset omkring aftensmadstid.
Man skal godt nok koncentrere sig, når man kører i Polen. Polakkerne har meget travlt og suser forbi i byerne også gerne selv om der fuldt optrukket. Dog er deres system med "vigepladser" i begge vejsider på hovedvejene ret geniale, når man har vænnet sig dem.
Det kan anbefales er være godt inde i hvilken vej man vil køre, da skiltningen kan være meget svær at gennemskue. Vi havde dog kun lidt besvær omkring Katowice/Gliwice, hvor vi havde svært ved at komme fra vej 78 og over på 44, da først vi var på den vej, gik det rigtigt godt.

Udsigt fra huset mod sydvest

Så ankom vi til huset - sikke et syn - det var en helt speciel fornemmelse at køre ind på parkeringspladsen og så møde udsigten - man bliver helt svimmel - men det skal opleves, det kan ikke beskrives.
Selve huset, er et meget flot og dejligt hus med god plads. Alt er i orden og det er en fornøjelse at være i og omkring huset. Haven er dejlig velholdt, og det er skønt at vandre rundt i den for at kigge på blomsterne. Terrasserne blev brugt flittigt af alle.
Det er en god ide, at bruge komfuret i kælderen til opvarmning af vandet, ligesom det giver en god stemning. Vi havde på forhånd bestemt os for, hvilke ting vi gerne ville opleve, men at vi samtidig ville have mulighed for at slappe af i huset, og blot nyde det og udsigten.

Mandag kørte vi en lille tur til Zawoja – hvor vi kørte med en skilift op på et bjerg – og ned igen. Det var en god oplevelse. Der var helt stille og utroligt smukt.

Tirsdag formiddag kørte vi til Sucha Beskidzka for at opleve markedet der. Det var en god oplevelse, hvor vi virkelig fik kigget på priser og suget lokalstemningen ind.
Over middag fortsatte vi til Wadowice, Pavens fødested, hvor vi kiggede indenfor i kirken på torvet. Det var en stor oplevelse at se en stor katolsk kirke.
På vejen fra Sucha Beskidzka til Wadowice, stoppede vi lige udenfor Sucha Beskidzka for at spise frokost. Det var et dejligt sted lige ned til floden. Nogle af os troede vi bestilte omelet med fyld – det gjorde vi også – men fyldet var marmelade og en slags flødeskum. Det var meget vanskeligt at spise, men sulten havde meldt sig, så ned gled det.

Torsdag tog vi så den store tur til Krakow. Først stoppede vi dog i Wieliczka, hvor vi besøgte saltminen (kig efter de små brunlige skilte i byen). Det er meget anderledes og lærerigt at besøge denne mine – absolut noget som alle kan have stor glæde af, og som vi kun kan anbefale. Den guidede tur (engelsk) ned i minen tager ca. 2 timer. Der er rigtig mange trin ned, men heldigvis er der mulighed for at benytte en elevator op igen.
Så kørte vi ind mod Krakow, hvor det lykkedes os at finde en parkeringsplads i en sidegade tæt på centrum (fandt vi senere ud af). Vi spiste i en dejlig restaurant i en baggård, hvorefter vi gik mod "torvet". Det var utrolig flot, og vi ville gerne se lidt mere af byen. Derfor hyrede vi en elbil til at køre os en guidet tur rundt i byen. Det kostede 200 zloty for alle ni, og var alle pengene værd. Bilerne eller hestevogne (hvis man har lyst) holder på pladsen, så man kan blot henvende sig og evt. handle om prisen.
Vi fik set det gamle jødiske kvarter og rigtig mange synagoger og kirker, ligesom vi fik meget at vide om Krakows historie. Turen varede ca. en time, og var en rigtig god måde at møde byen på. Vi havde aldrig selv kunnet finde de rigtige steder og fået de gode historier, ligesom vi var lidt trætte i fødderne efter turen i minen, og derfor var glade for at sidde ned.
Vi var meget trætte, da vi kom hjem torsdag aften, og var glade for, at vi ikke havde planlagt en tur om fredagen, som vi havde valgt som "sidste indkøbs- og rengøringsdag".

Med elbil rundt i Kraków

Skilift i Zawoja

Med hensyn til indkøb, er der mange gode muligheder i Makow og Sucha Beskidzka.
Bageren i Makow er rigtig god og meget billig, og kan varmt anbefales – der er dog lukket om søndagen.
Supermarkedet er også OK, (til venstre (nedad) ved torvet og efter 3. lyskryds til venstre, for enden af den vej på højre hånd), dog er det der ligger på hovedgaden i Sucha Beskidzka lidt bedre.
I Makow gik "pigerne" helt amok i en lingeriforretning (Dalia – tror vi), som ligger på højre side, lige efter Bankomaten, når man kører ned fra huset og drejer til venstre, når torvet slutter og man "rammer" hovedvejen. Der blev virkelig købt ind af flotte ting til næsten ingen penge – så prøv det kære "piger". Pigen, der stod i forretningen, kunne tale lidt engelsk, men ellers klarede vi os med "kropssprog".
Lige så meget amok gik vi alle sammen i Sucha Beskidzka, hvor vi overfor torvet på hjørnet fandt en smykke- og taskeforretning (meget lille), som havde utrolig mange smukke ting til meget, meget billige priser. Vi købte mange forskellige slags sølv- og ravsmykker, ure og skindtasker. Et besøg værd! Ekspedienten kunne tale polsk, og blev nok lidt stresset over, at vi købte så meget, men hun gjorde hvad hun kunne.
I Krakow fandt vi en glasforretning på torvet, lige der hvor elbilerne holder. Det var sikket ikke det billigste sted, men billig nok for os, da det var langt under priserne i Danmark. Det var ikke lykkedes for os at finde glasforretninger andre steder, sikkert fordi vi ikke havde kigget godt nok efter. I Wadowice skulle det ellers være muligt, men det var så varmt den dag, at vi ikke kunne koncentrere os om det, og blot ønskede at komme tilbage til Makow for at slappe af på terrassen.
Ekspedienterne i glasforretningen i Krakow skal ikke have skyld for at være venlige, de var nærmest lidt irriterede over, at vi alle sammen købte forskellige ting, som de så var nødt til at hente i baglokalet og pakke ind. Men også det var en sjov oplevelse, og nok et levn fra dengang, forretningen sikkert var en statsforretning.

I hængekøjen

Sopning på terrassen

Tiden var kommet til at sige farvel - og forhåbentlig på gensyn - til huset og genboen Anna Dyrda, som taler rigtigt meget, rigtigt hurtigt og rigtig godt polsk. Hun fortalte os alt og vi forstod - tror vi nok. Undervejs hjemad gjorde vi ophold for at se KZ lejren i Auschwitz, som kan være svær at finde. Hvis man vil se museet, følger man de små brunlige skilte, der henviser til det. Vi valgte dog, efter anbefaling, at forsætte til Birkenau, der står små skilte til det ved museet. Hvis man har god tid, vil det nok være godt at opleve begge dele. Vi gik ture på den jord, der har lagt grund til så mange lidelser, kiggede på barakker og rester af krematorierne og gaskamre. En uhyggelig og lærerig oplevelse, som burde give stof til eftertanke.

Turen hjem forløb upåklageligt, vi kom helskindet igennem diverse byer, og det lykkedes for os at finde vejen gennem Katowice/Gliwice uden besvær.

Alle synes vi havde haft en kanonferie. Selv teenagerne som ellers har været meget glade for, og sikkert stadig er det, for ferierne i Frankrig med egen swimmingpool, vil gerne med til Makow igen.
Noget af det, som vi var meget glade for, var at priserne er så overkommelige, så vi ikke behøvede at bruge ordet nej overfor "børnene", de kunne bare tage for sig, hvilket betyder meget, når vi skal have en hyggelig ferie, hvor alle får det, som de gerne vil have.
Efter hjemkomsten regnede vi ud, at vi havde været af sted (fire teenagere og 2 voksne) for ca. 11.000 kr. inklusive alt, såsom overnatninger, husleje, diesel, mad, drikkevarer, udflugter og diverse indkøb af glas, smykker og lingeri m.m. Det synes vi er en billig og god ferie.
Vi plejer at tage til Sydfrankrig på ferie, og har altid været meget glade for at komme der, hvor vi også lejer et hus. Faktisk troede vi ikke, at vi kunne finde noget, der overhovedet ville komme på højde med de oplevelser, vi har haft i Frankrig – men det fandt vi!

Familien Dam og Nielsen, Holstebro
Familien Mortensen, Struer

Huset set fra haven

Internetsiderne om dette feriehus ved Maków Podhalański kan ses via denne netadresse: www.spangshus.dk/turist/udlejning1a.htm.
Huset kan bestilles på denne emailadresse: spangshus@spangshus.dk